Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2. Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry. Na zakończenie pierwszego semestru dokonywana jest klasyfikacja śródroczna, a na zakończenie drugiego semestru klasyfikacja roczna. Ponadto nauczyciele prowadzący zajęcia, w ciągu całego roku szkolnego są zobowiązani do regularnej oceny opisowej każdego ucznia w dzienniku lekcyjnym. O postępach dziecka rodzice są informowani przynajmniej dwa razy w roku szkolnym.
1) Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ucznia z autyzmem polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów
2) Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego
3) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
3. Ocena śródroczna i roczna uczniów z umiarkowanym i znacznym upośledzeniem: Oceny bieżące i śródroczne oraz roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
4. Ocena śródroczna i roczna z zachowania:
1) oceny śródroczne oraz roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi
2) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania
3) ocena śródroczna oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się obowiązków ucznia
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
c) dbałość o honor i tradycje szkoły
d) dbałość o piękno mowy ojczystej
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
g) okazywanie szacunku innym osobom
4) ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły
5. Promowanie uczniów: Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ucznia z autyzmem promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
6. Ukończenie szkoły: O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ucznia z autyzmem postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
7. Egzamin gimnazjalny: Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z autyzmem nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
8. Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne: Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczeń z autyzmem raz w roku szkolnym jest diagnozowany za pomocą Kwestionariusza Diagnostycznego lub Kwestionariusza PEP-R. W oparciu o uzyskaną diagnozę konstruowany jest, a następnie realizowany w trakcie roku szkolnego, Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Kwestionariusz Diagnostyczny oraz Kwestionariusz PEP-R dostarcza także informacji, które stanowią punkt wyjścia do dokonania oceny opisowej ucznia.