16 - Zespół Szkół Specjalnych im. K.I. Gałczyńskiego

Przejdź do treści

Menu główne:

O NAS
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej Nr 4
w Zespole Szkół Specjalnych im. K.I. Gałczyńskiegow Bielsku-Białej


Podstawa prawna:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004r z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem z dnia 28.04.2005 i 14.06.2005r, 24.10.2005, 8.09.2006, 30.04.2007 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

ROZDZIAŁ I
Przepisy Ogólne

§1

1. Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów zwany dalej ocenianiem wewnętrznym WSO reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów z Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej im. K. I. Gałczyńskiego w Bielsku-Białej.

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na poznawaniu przez nauczycielipoziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

3. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w Rozporządzeniu.

4. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w Rozporządzeniu.

5. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.

§ 2

1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :

1) Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych, dodatkowych zajęć edukacyjnych, oceny klasyfikacyjnej z zachowania;
2) Ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
4) Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) Ustalanie rocznych (śródrocznych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali:
a. wzorowe
b. bardzo dobre
c. dobre
d. poprawne
e. nieodpowiednie
f. naganne
6) Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

ROZDZIAŁ II
OCENIANIE BIEŻĄCE I KLASYFIKOWANIE Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

§3

Wymagania Edukacyjne

1. Nauczyciel lub grupa nauczycieli tego samego przedmiotu opierając się na obowiązującym programie nauczania i podstawach programowych określają wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, obowiązujące dla ich przedmiotu podręczniki, pomoce dydaktyczne i inne wymagania szczegółowe istotne dla przebiegu nauczania. Z wymaganiami tymi nauczyciel zapoznaje uczniów na początku roku szkolnego.

2. Wychowawca klasy na pierwszym spotkaniu z uczniami informuje o zasadach oceniania zachowania (warunkach i trybie uzyskania oceny) oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny.

3. Na pierwszym zebraniu z rodzicami w danym roku szkolnym rodzice będą informowani o wymaganiach edukacyjnych, sposobach oceniania wiadomości i umiejętności, kryteriach oceniania i zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Termin zebrania informacyjnego dla rodziców określa dyrektor szkoły w porozumieniu z Prezydium Rady Rodziców. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu.

4. Na wniosek ucznia lub jego rodzica (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.

6. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.

7. W przypadku, gdy okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.

§4

ZASADY OCENIANIA BIEŻĄCEGO, KLASYFIKOWANIA ŚRÓDROCZNEGO I KOŃCOWOROCZNEGO

1. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym przyjmuje się jako obowiązującą sześciostopniową skalę ocen.
- celujący - 6
- bardzo dobry - 5
- dobry - 4
- dostateczny - 3
- dopuszczający - 2
- niedostateczny - 1

2. Interpretacja poszczególnych ocen:
Stopień celujący – oznacza, że uczeń wykazuje dużą samodzielność i pomysłowość, bierze udział w różnych konkursach i zawodach; jego osiągnięcia nie muszą wykraczać poza podstawę programową;
Stopień bardzo dobry – oznacz, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności z danego przedmiotu; jest aktywny, obowiązkowy, systematyczny; prace wykonuje samodzielnie i poprawnie;
Stopień dobry – oznacza, że opanowany przez ucznia zakres wiadomości i umiejętności nie jest pełny, ale nie będzie przeszkodą w opanowaniu kolejnych treści nauczania; uczeń pracuje samodzielnie, czasami popełnia błędy;
Stopień dostateczny – oznacza, że uczeń opanował podstawowe wiadomości i umiejętności w niepełnym zakresie może pociągnąć za sobą kłopoty przy poznawaniu trudniejszych treści kształcenia; uczeń jest mało samodzielny, pracuje z pomocą nauczyciela;
Stopień dopuszczający –oznacza, że opanowane przez ucznia wiadomości i umiejętności są minimalne i niewystarczające; uczeń pracuje tylko z pomocą nauczyciela;
Stopień niedostateczny – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań programowych w danej klasie, co uniemożliwia mu dalszą naukę i przyswajanie kolejnych treści danego przedmiotu i utrudnia kształcenie w zakresie innych przedmiotów.

3. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w formie:

1) prac pisemnych zawierających zestawy zadań, zwane sprawdzianami wiedzy, obejmujące określony dział tematyczny. Sprawdziany wiedzy muszą być zapowiedziane dwa tygodnie wcześniej. W jednym dniu może odbywać się tylko jeden pisemny sprawdzian wiedzy. Sprawdziany muszą być poprawione i ocenione w ciągu dwóch tygodni. Sprawdziany są do wglądu na zebraniach szkolnych i przechowywane są przez okres jednego roku szkolnego.
2) oceniania bieżącego, diagnozującego bieżące postępy edukacyjne ucznia, systematyczność pracy, umiejętność wypowiadania się.
3) na ocenianie bieżące składają się :
a. odpowiedzi ustne,
b. ocena aktywności na lekcji,
c. kartkówki z trzech ostatnich lekcji (o zamiarze ich przeprowadzenia nauczyciel nie ma obowiązku wcześniejszego powiadomienia uczniów),
d. prowadzenie zeszytu,
e. zadania domowe,
f. ćwiczenia.
g. udziału w konkursach wiedzy, umiejętności i sprawności.

4. Oceny ze sprawdzianów wpisywane są na czerwono.

5. Nieobecność na sprawdzianie oznacza się symbolem „nb”.

6. Usprawiedliwiona nieobecność uprawnia ucznia do pisania sprawdzianu po uzgodnieniu terminu. Uczeń jest zobowiązany do ustalenia z nauczycielem terminu sprawdzianu w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty sprawdzianu ( w wyjątkowych sytuacjach – dłuższy okres choroby lub pobyt w szpitalu termin sprawdzianu ustalony jest indywidualnie). Nieobecność nieusprawiedliwiona zobowiązuje ucznia do pisania sprawdzianu bez wcześniejszego ustalenia terminu (w dniu, w którym pojawił się w szkole).

7. Uczeń ma prawo dwukrotnie zgłosić nieprzygotowanie do lekcji. Fakt nie przygotowania zaznacza się w dzienniku wpisując „np.”. Nieprzygotowanie uczeń zgłasza przed lekcją.

8. Nauczyciel, grupa nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, dostosowuje sposób sprawdzania osiągnięć edukacyjnych do specyfiki prowadzonych zajęć. Sposób sprawdzania ustala się w poszczególnych komisjach przedmiotowych.

9. Ocenę klasyfikacyjną śródroczną i końcoworoczną ustala nauczyciel w oparciu o oceny cząstkowe. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i końcoworoczna nie stanowi średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

10. Uczeń ma prawo nie zgodzić się z proponowaną przez nauczyciela oceną końcoworoczną. Zgłasza pisemnie do dyrektora szkoły w ciągu trzech dni (od wystawienia oceny proponowanej) chęć przystąpienia do egzaminu sprawdzającego wiadomości. W przypadku stwierdzenia, że są podstawy do przeprowadzenia takiego egzaminu, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej, przygotowany przez nauczyciela prowadzącego. Uczeń otrzymuje ocenę zgodną z ustalonymi kryteriami na poszczególne stopnie. Wynik egzaminu nie może zaniżyć proponowanej oceny, jedynie ją podwyższyć. Ocena jest ostateczna i nie ma od niej odwołania.

11. Termin sprawdzianu ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Przeprowadza go najpóźniej trzy dni od daty zgłoszenia przez ucznia.

12. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel, z danej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

13. W arkuszu ocen oceny końcowe wpisuje wychowawca klasy na podstawie ocen klasyfikacyjnych zapisanych w dzienniku.

14. Śródroczne i końcoworoczne oceny z religii są uwzględniane przy obliczaniu średniej arytmetycznej ocen z poszczególnych przedmiotów.

15. O zagrożeniu oceną niedostateczną w klasyfikacji śródrocznej i rocznej wychowawca powiadamia ucznia i rodziców na miesiąc przed klasyfikacją.

16. Nauczyciel na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną informuje ucznia o przewidywanych ocenach z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych i zachowania. Fakt ten będzie odnotowany w dzienniku lekcyjnym. Na trzy dni przed klasyfikacją nauczyciel dokonuje wpisu ocen śródrocznych i końcoworocznych do dziennika lekcyjnego.

17. Na klasyfikacyjnym posiedzeniu końcoworocznym Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu przedstawia pisemne uzasadnienie oceny niedostatecznej rocznej.

18. Wyniki klasyfikacji podlegają zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.


§ 5

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i praktycznych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej ( w uzasadnionych przypadkach w formie ustnej) oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną danych zajęć edukacyjnych i praktycznych.

3. Termin sprawdzianu ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Przeprowadza go najpóźniej 3 dni od daty zgłoszenia zastrzeżeń.

4. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel z danej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

5. Nauczyciel może być zwolniony z udziału pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

6. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być wyższa o 1 stopień, ani też niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) skład komisji,
2) termin sprawdzianu,
3) zadania ( pytania) sprawdzające,
4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

10. Przepisy z pkt. 1-9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.


§6

EGZAMIN POPRAWKOWY

1. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy także po klasie programowo najwyższej.

2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

3. Chęć przystąpienia do egzaminu poprawkowego zgłasza uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie), na piśmie najpóźniej w przeddzień konferencji klasyfikacyjnej.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza powołana przez dyrektora komisja egzaminacyjna licząca co najmniej trzy osoby, której przewodniczy dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze, w skład komisji wchodzi także nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący oraz nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

5. Zadania egzaminacyjne ustala nauczyciel egzaminujący, a zatwierdza dyrektor szkoły. Zakres egzaminu ma obejmować zagadnienia realizowane w podstawie programowej, w okresie objętym klasyfikacją zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi, ustalonymi przez nauczyciela na początku roku szkolnego.

6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własna prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

7. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej, ustnej, z wyjątkiem wychowania fizycznego, z którego egzamin poprawkowy ma formę zadań praktycznych. W sumie uczeń z egzaminu poprawkowego może uzyskać 30 punktów.

W ocenianiu egzaminu poprawkowego obowiązuje następująca punktacja i skala ocen:

1) 0-9pkt: niedostateczny
2) 10-14pkt: dopuszczający
3) 15-20pkt: dostateczny
4) 21-25pkt: dobry
5) 26-29pkt: bardzo dobry
6) 30pkt: celujący.

8. Z egzaminu sporządza się protokół, do którego dołącza się pracę pisemną. Oba załączniki dołącza się do arkusza ocen.

9. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych (usprawiedliwienia lekarskie lub zaświadczenie o wypadku losowym) nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

11. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować warunkowo ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych , pod warunkiem, że te zajęcia są zgodne ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.

§7

EGZAMIN KLASYFIKACYJNY

1. Podstawą do klasyfikacji jest uzyskanie przez ucznia minimum pięciu ocen cząstkowych na zajęciach szkolnych objętych klasyfikowaniem.

2. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego lub kilku zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

4. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

5. Termin składania podań o egzamin klasyfikacyjny dla uczniów upływa na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną.

6. Terminy egzaminów klasyfikacyjnych uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami lub prawnymi opiekunami. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, śródrocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

7. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w wyznaczonym terminie na egzamin klasyfikacyjny, dyrektor szkoły wyznacza następny termin egzaminu klasyfikacyjnego. Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym drugim terminie, ma obowiązek uczestnictwa w zajęciach w drugim okresie, a ocenę końcoworoczną może uzyskać tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego obejmującego zakres wymagań edukacyjnych danego przedmiotu z całego roku szkolnego.

8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych (usprawiedliwienia lekarskie lub zaświadczenie o wypadku losowym) nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, śródrocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

9. Egzamin klasyfikacyjny może zdawać zarówno uczeń spełniający obowiązek szkolny na terenie szkoły jak i poza szkołą.

10. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z zastrzeżeniem pkt.11. W ocenianiu egzaminu klasyfikacyjnego obowiązuje następująca punktacja i skala ocen:

1) 0-9 pkt: niedostateczny
2) 10-14 pkt: dopuszczający
3) 15-20 pkt: dostateczny
4) 21-25 pkt: dobry
5) 26-29 pkt: bardzo dobry
6) 30 pkt: celujący.

11. Egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, informatyki i wychowania fizycznego, ma formę zadań praktycznych.

12. Egzamin klasyfikacyjny o którym mowa w pkt. 3,4 i 9 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

13. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 9 przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

14. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły (albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko), jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący te same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

15. Zadania egzaminacyjne opracowuje nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, a zatwierdza dyrektor szkoły.

16. Nauczyciel, o którym mowa w pkt.14.2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji, na własną prośbę, bądź w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

17. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

18. Ocena z egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje pełną skalę ocen.

19. Od oceny z egzaminu klasyfikacyjnego nie przysługuje odwołanie.

20. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:

1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt.14, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w pkt.9-skład komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania ( ćwiczenia) egzaminacyjne;
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

21. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

22. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

23. W przypadku ucznia nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu nieobecności usprawiedliwionej szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.

24. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem paragraf 5.

§8

WARUNKI PROMOWANIA UCZNIÓW I UKOŃCZENIA SZKOŁY

1. Uczeń uzyskuje promocję do klasy wyższej jeżeli uzyskał końcoworoczne oceny klasyfikacyjne z wszystkich przedmiotów objętych programem nauczania wyższe od oceny niedostatecznej.

2. Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne z wszystkich przedmiotów objętych programem nauczania wyższe od oceny niedostatecznej.

3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

4. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

5. Uczeń, który ukończył szkołę może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

6. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest formą oceny poziomu opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, określonych w odrębnych przepisach.

7. Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§9

FORMY POMOCY EDUKACYJNEJ

1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji okresowej stwierdza się, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (okresie programowo wyższym), szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia lub wyrównania braków poprzez:

1) zorganizowanie zajęć dydaktyczno- wyrównawczych lub zajęć rewalidacyjnych objętych planem nauczania szkoły,
2) wskazanie rodzicom lub prawnym opiekunom ucznia możliwości uzyskania dostępu do zajęć pozaszkolnych,
3) wskazanie rodzicom odpowiednich metod pracy domowej.

2. Dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o przyznanie środków niezbędnych do prowadzenia form pomocy edukacyjnej organizowanej przez szkołę.


Rozdział III
Zasady oceniania zachowania

§10

1. Ocenę śródroczną i końcoworoczną z zachowania ustala się według Szczegółowych Kryteriów Ocen z Zachowania Uczniów (w skali punktowej).

2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

4. Ocena z zachowania nie ma wpływu na :

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, zastrzeżeniem pkt. 5.

5. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

6. Ustalenie oceny z zachowania dokonuje wychowawca klasy najpóźniej tydzień przed śródroczną konferencją klasyfikacyjną i najpóźniej 1 tydzień przed roczną konferencją klasyfikacyjną.

7. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
3) dbałość o honor i tradycje szkoły
4) dbałość o piękno mowy ojczystej
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób
6) godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
7) okazywanie szacunku innym osobom.

8. O ustalonej ocenie z zachowania uczeń zostaje powiadomiony przez wychowawcę na godzinie wychowawczej poprzedzającej odpowiednio śródroczną lub roczną konferencję klasyfikacyjną.

9. Na kryterium ocen z zachowania składają się:

1) osiągnięcia w nauce
2) frekwencja
3) rozwój własnych zdolności i zainteresowań
4) takt i kultura w relacjach z ludźmi
5) dbałość o wygląd zewnętrzny
6) sumienność i poczucie odpowiedzialności
7) postawa moralna i społeczna ucznia
8) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
9) postawa wobec nałogów i uzależnień.

§11

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych.

2. W przypadku stwierdzenia że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły, powołuje komisję, która ustala ocenę klasyfikacyjna zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje przewodniczący komisji.

3.W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący, inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący Komisji
2) wychowawca klasy
3) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
4) pedagog
5) psycholog
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
7) przedstawiciel rady rodziców.

4. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

5. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin posiedzenia, wynik głosowania, ustaloną ocenę z zachowania wraz z uzasadnieniem.

6. W wyjątkowych sytuacjach Rada Pedagogiczna ma prawo zmiany oceny z zachowania (np. rażące naruszenie Statutu Szkoły).


§12

Zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole

1. Frekwencja

1) Uczeń ma obowiązek systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne.
2) Obecność ucznia jest sprawdzana na każdej lekcji.
3) Zastępstwa są obowiązkowymi lekcjami i wymagana jest na nich obecność uczniów.
4) Dni, w których odrabiane są zajęcia lekcyjne z innego dnia, są normalnym dniem szkolnym podczas którego jest wymagana obecność ucznia.
5) Uczeń może opuścić zajęcia, by uczestniczyć w zawodach sportowych, imprezach kulturalnych lub naukowych na wniosek nauczyciela i po uzyskaniu zgody
dyrekcji szkoły.

2. Zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów oraz egzekwowanie obowiązku szkolnego.

1) Wychowawca usprawiedliwia nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych na podstawie pisemnej informacji z czytelnym podpisem rodzica (opiekuna) – nieobecności do 3 dni lub zwolnienia lekarskiego – nieobecność powyżej 3 dni.
2) W szczególnych przypadkach po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem i wychowawcą nieobecność nie dłuższa niż 2 tygodnie może być usprawiedliwiona przez rodziców lub opiekunów prawnych.
3) O przewidywanej dłuższej niż 3 dni nieobecności ucznia (np. pobyt w szpitalu lub sanatorium, przewlekła choroba), rodzice są zobowiązani powiadomić wychowawcę wcześniej, a nie po powrocie dziecka do szkoły.
4) Rodzice (opiekunowie) usprawiedliwiają nieobecność ucznia w ciągu 2 dni od jego powrotu do szkoły. 5) Uczniowie zwolnieni w danym dniu z zajęć z powodu choroby nie mogą przebywać na terenie szkoły i uczestniczyć w zajęciach pozaszkolnych.
6) Wychowawca na bieżąco podlicza frekwencję i do 5 każdego miesiąca wypełnia w dzienniku lekcyjnym tabelę dotyczącą obecności uczniów w poprzednim miesiącu.
7) Informacja o absencji ucznia jest przekazywana telefonicznie, listownie lub na konsultacjach (zebraniach). Rodzice mogą być wzywani do szkoły w celu wyjaśnienia nieobecności dziecka.
8) Jeżeli uczeń chce się zwolnić z lekcji w danym dniu (np. z powodu wizyty u lekarza), musi przedstawić pisemną prośbę od rodziców (opiekuna) z czytelnym podpisem i aktualną datą.
9) W wyjątkowych sytuacjach uczeń pełnoletni może uzyskać zwolnienie z zajęć (pisemna prośba) za zgoda dyrektora szkoły, biorąc za siebie pełną odpowiedzialność.
10) W przypadku braku współpracy rodzica (opiekuna) z wychowawcą (rodzic nie uczestniczy w zebraniach i konsultacjach, nie wyraża chęci na spotkania indywidualne), rodzic otrzymuje przesłane listem poleconym upomnienie dyrektora szkoły zawierające stwierdzenie, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z wyznaczeniem terminu oraz informację, że niespełnienie tego obowiązku jest zagrożone postępowaniem egzekucyjnym.
11) Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych.

§13

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN Z ZACHOWANIA


1. OSIĄGNIĘCIA W NAUCE

W stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy i innych uwarunkowań uczeń osiąga wyniki w nauce:
3pkt. Wysokie
2pkt. Przeciętne
1pkt. Zdecydowanie zbyt niskie
0pkt. Niezadowalające

2. FREKWENCJA

3pkt. Uczeń ma 100% frekwencję i nie spóźnia się na zajęcia szkolne.
2pkt. Uczeń ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności na bieżąco i w terminie.
1pkt. Uczeń opuścił do 20godz.w semestrze nie usprawiedliwiając ich, spóźnia się na zajęcia szkolne.
0pkt. Uczeń często opuszcza lekcje bez ich usprawiedliwienia, ucieka z poszczególnych zajęć szkolnych, wagaruje.

3. ROZWÓJ WŁASNYCH ZDOLNOŚCI I ZAINTERESOWAŃ

3pkt. Uczeń należy do szkolnych kół zainteresowań (przynajmniej jednego) lub bierze aktywny udział w uroczystościach i imprezach szkolnych. Systematycznie korzysta ze zbiorów bibliotecznych. Nie opuścił żadnych zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i dodatkowych.
2pkt. Uczeń bierze udział w imprezach szkolnych i klasowych, korzysta ze zbiorów bibliotecznych. Uczestniczy w zajęciach dydaktyczno–wyrównawczych i szkolnych kół zainteresowań,
1pkt. Uczeń niesystematycznie uczęszcza na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Nie odmawia wykonywania dodatkowych zadań.
0pkt. Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem. Nie korzysta ze zbiorów bibliotecznych.

4. TAKT I KULTURA W RELACJACH Z LUDŹMI

3pkt. Uczeń jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa w rozmowach z pracownikami i kolegami. Umie się zachować w miejscach publicznych.
2pkt. Uczeń jest zwykle taktowny, a w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa. Reaguje na zwracane mu uwagi.
1pkt. Zdarzyło się że uczeń zachował się nietaktownie, lub nie zapanował nad swoimi emocjami. W rozmowie użył mało kulturalnego słownictwa.
0pkt. Uczeń zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów w rozmowie czy dyskusji nie reaguje na zwracane mu uwagi.

5. DBAŁOŚĆ O WYGLĄD ZEWNĘTRZNY

3pkt. Uczeń dba o swój wygląd i higienę osobistą, systematycznie nosi strój na zajęcia praktyczne i lekcje wychowania fizycznego.
2pkt. Uczeń dba o swój wygląd i higienę. Strój ucznia jest odpowiedni do miejsca i charakteru prowadzonych zajęć.
1pkt. Stosowność stroju lub dbałość o higienę często budzą zastrzeżenia.
0pkt. Uczeń zwykle jest niestosownie ubrany lub nie dba o higienę i nie reaguje na zwracane mu uwagi.

6. SUMIENNOŚĆ, POCZUCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI

3pkt. Uczeń samodzielnie podejmuje i wykonuje zadania wykraczające poza obowiązki szkolne. Zawsze dotrzymuje słowa i ustalonych terminów.
2pkt. Uczeń wykonuje powierzone mu zadania i prace które stara się wykonać solidnie i w terminie.
1pkt. Uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów a powierzone prace i zadania wykonuje niechętnie i niezbyt starannie.
0pkt. Uczeń pomimo motywowania, nie wykonuje powierzonych mu zadań lub prac.

7. POSTAWA MORALNA I SPOŁECZNA UCZNIA

3pkt. Uczeń zawsze postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, sam proponuje pomoc kolegom w nauce lub w innych sprawach życiowych.
2pkt. Uczeń postępuje uczciwie, szanuje własną i cudzą pracę. Pracuje na rzecz zespołu.
1pkt. Uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, unika pracy na rzecz zespołu. Zdarzyło się że uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości.
0pkt. Postępowanie ucznia jest sprzeczne z zasadą uczciwości. nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności.Odmawia podejmowania działań na rzecz innych osób lub zespołu.

8. DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE WŁASNE ORAZ INNYCH OSÓB

3pkt. Uczeń umie przewidywać zagrożenia i właściwie zachowuje się podczas ich występowania. Reaguje na grożące niebezpieczeństwo, zwraca innym uwagę o niebezpiecznym postępowaniu.
2pkt. Uczeń sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i regulaminów w pracowniach szkolnych, oraz podczas wyjazdów i imprez organizowanych przez szkołę. Nie opuszcza terenu szkolnego. Ubiera się odpowiednio do aktualnych warunków atmosferycznych.
1pkt. Czasami trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to że jego postępowanie może spowodować lub powoduje zagrożenie jego bezpieczeństwa lub innych osób. Reaguje na zwracane mu uwagi.
0pkt. Uczeń nie dba o zdrowie, a jego zachowanie stwarza zagrożenie. Lekceważy on niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo zwracanych uwag.

9. POSTAWA WOBEC NAŁOGÓW I UZALEŻNIEŃ

3pkt. Uczeń jest wolny od nałogów i uzależnień a swoją postawą zachęca innych do naśladownictwa. Uświadamia kolegów o szkodliwości uzależnień.
2pkt. Uczeń nie pali papierosów na terenie szkoły ani podczas wyjazdów i imprez organizowanych przez szkołę.
1pkt. Zdarzyło się że uczeń zapalił papierosa na terenie szkoły.
0pkt. Uczeń pali papierosy na terenie szkoły, zdarzyło się że był pod wpływem alkoholu lub przyjmował narkotyki.





ŁĄCZNA LICZBA PUNKTÓWOCENA CAŁOŚCIOWA
27-25
WZOROWE
24-20
BARDZO DOBRE
19-14
DOBRE
13-10
POPRAWNE
9-6
NIEODPOWIEDNIE
5-0
NAGANNE
10 Na kryterium punktowe nakłada się następujące ograniczenia:

1) uczeń który choć w jednej kategorii otrzymał 0 punktów nie może mieć zachowania wyższego niż poprawne
2) uczeń który choć w jednej kategorii otrzymał 1 punkt nie może mieć zachowania wyższego niż dobre
3) w uzasadnionych przypadkach wychowawca klasy może podwyższyć lub obniżyć ocenę z zachowania o jeden stopień
4) w szczególnych przypadkach takich jak: (pobór do wojska, sprawy sądowe, przypadki losowe) nie obniża się punktów z frekwencji o jeden stopień
5) uczeń jest zobowiązany do usprawiedliwienia swojej nieobecności do 7 dni od powrotu do szkoły.

§14

OPRACOWANIE ZMIAN


1. Zmiany w WSO przygotowuje zespół powołany przez Radę Pedagogiczną na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów prawa oświatowego w tym zakresie.

2. Zmiany w WSO są przedstawiane i konsultowane z Samorządem Szkolnym.

3. Aktualizacja dokumentu przedstawiana jest Radzie Pedagogicznej i zatwierdzana w formie uchwały.
 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego