15 - Zespół Szkół Specjalnych im. K.I. Gałczyńskiego

Przejdź do treści

Menu główne:

O NAS
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA w Gimnazjum Specjalnym Nr 17
w Zespole Szkół Specjalnych im. K.I. Gałczyńskiegow Bielsku-Białej

Podstawa prawna:

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,    klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów w szkołach publicznych.
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 września 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu  oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu  oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu  oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Rozdział I
Przepisy ogólne

§ 1


1. Ocenie podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne,
2) zachowanie ucznia.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, programów nauczania, uwzględniających tę podstawę oraz na formułowaniu oceny.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

4. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym programie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w rozporządzeniu.

5. Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w rozporządzeniu.

6. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębna przepisy.


§2.


1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w samokształceniu,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz wyrównawczej.


§3.


1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnym opiekunów).

2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace końcowe są udostępnione rodzicom (prawnym opiekunom).


§4.


1. Rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do bieżącej kontroli postępów dziecka poprzez:

1) udział w zebraniach i konsultacjach indywidualnych,
2) sprawdzanie zeszytów przedmiotowych.

2. W przypadku zagrożenia śródroczną lub roczną oceną klasyfikacyjną niedostateczną (ocenami niedostatecznymi), rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są do szczególnej współpracy z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, których dotyczy to zagrożenie.


Rozdział II
Zasady oceniania przedmiotowego

§ 5


1. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na początku roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

1) wymaganiach edukacyjnych (wspólnych dla danego przedmiotu) niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej.

2. O wymaganiach edukacyjnych uczniowie są informowani na lekcjach, a rodzice (prawni opiekunowie) mogą się z nimi zapoznać w bibliotece szkolnej lub u nauczycieli poszczególnych przedmiotów.


§6.


1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych nauczyciel winien w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.


§7.


1. Dyrektor szkoły zwalnia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
2. W przypadku, gdy okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.


§8.


1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.

2. Przyjmuje się następującą skalę ocen śródrocznych i rocznych:

1) stopień celujący - 6
2) stopień bardzo dobry - 5
3) stopień dobry - 4
4) stopień dostateczny - 3
5) stopień dopuszczający - 2
6) stopień niedostateczny - 1

3. Uczeń ma prawo do zgłoszenia dwukrotnego nieprzygotowania w semestrze. Nieprzygotowanie powyżej limitu skutkuje wpisaniem do dziennika oceny niedostatecznej.

4. Ustala się, że liczba ocen bieżących powinna wynosić:

1) co najmniej trzy z przedmiotów realizowanych w wymiarze jednej godziny tygodniowo, z czego co najmniej jedna ocena winna być z pracy pisemnej,
2) co najmniej pięć z przedmiotów realizowanych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, z czego co najmniej jedna ocena winna być z pracy pisemnej,
3) co najmniej siedem z przedmiotów realizowanych w wymiarze wyższym niż dwie godziny tygodniowo, z czego przynajmniej dwie winny być z pracy pisemnej ucznia.

5. Zapis o pracy pisemnej nie dotyczy przedmiotów, w których prace pisemne nie obowiązują.

6. Prace pisemne muszą mieć zróżnicowane tematy według trzech poziomów nauczania z każdego przedmiotu:

1) podstawowym - odpowiadającym ocenie dopuszczającej i dostatecznej,
2) wyższym – odpowiadającym ocenie dobrej i bardzo dobrej,
3) najwyższym – odpowiadającej ocenie celującej


§9.


1. Ocenie podlegają następujące obszary działania ucznia:

1) wypowiedzi ustne,
2) prace pisemne,
3) ocena aktywności na lekcji,
4) prowadzenie zeszytu,
5) zadania domowe,
6) działania artystyczne,
7) ćwiczenia sportowe,
8) ćwiczenia praktyczne.


§10.


1. Przyjmuje się następujące kryteria oceniania przedmiotowego:

1) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
b) potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych,
c) umie formułować problemy i dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
d) umie rozwiązywać problemy w sposób nietypowy,
e) odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych lub posiada inne szczególne osiągnięcia.

2) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
b) zdobytą wiedzą potrafi zastosować w nowych sytuacjach,
c) jest samodzielny - korzysta z różnych źródeł wiedzy,
d) potrafi zaplanować i przeprowadzić dodatkowe zadania,
e) z zaangażowaniem uczestniczy w lekcji.

3) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) w dużym zakresie opanował wiadomości określone w podstawie programowej,
b) poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązania typowych zadań z pomocą nauczyciela,
c) potrafi wykonać zaplanowane doświadczenia,
d) rozwiązuje proste zadania,
e) wykazuje pozytywny stosunek do przedmiotu.

4) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
b) potrafi zastosować wiadomości do rozwiązania zadań z pomocą nauczyciela,
c) potrafi samodzielnie wykonać proste polecenia,
d) stosunek do przedmiotu nie budzi większych zastrzeżeń.

5) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych podstawą programową, które jednak umożliwiają dalsze kształcenie,
b) potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste polecenia,
c) dysponuje podstawowymi umiejętnościami umożliwiającymi uzupełnienie braków w czasie dalszego kształcenia.

6) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
b) nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
c) nie zna podstawowych pojęć, praw i zasad.

2. Wśród prac pisemnych wyróżnia się:

1) Kartkówki
a) są traktowane jako wypowiedzi ustne i nie muszą być zapowiadane,
b) mogą obejmować maksymalnie materiał z trzech ostatnich lekcji,
c) czas trwania (nie może przekroczyć 20 minut) oraz zakres sprawdzanego materiału i umiejętności ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów w przedmiotowym systemie oceniania,
d) uczniowie otrzymują je do domu.

2) Sprawdziany i dłuższe prace klasowe:
a) muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem,
b) obejmują większą część materiału,
c) nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania uczniów o wynikach w terminie dwutygodniowym,
d) prace te na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) są udostępniane do wglądu i powinny być przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego.


§11.


1. Ustala się, że w jednym dniu nie może odbyć się więcej niż jeden sprawdzian powtórzeniowy lub praca klasowa. W dniu tym może odbyć się tylko jeden sprawdzian bieżący. W jednym dniu mogą odbyć się, nie więcej, niż dwa sprawdziany bieżące.

2. W celu sprawnej organizacji przeprowadzania sprawdzianów powtórzeniowych i klasówek, nauczyciel zapowiadając go w klasie, odnotowuje ten fakt ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.

3. Każdą ocenę ze sprawdzianu lub pisemnej pracy klasowej, uczeń może poprawić w formie ustalonej indywidualnie z nauczycielem przedmiotu. Do poprawy sprawdzianu lub pracy pisemnej uczeń może przystąpić tylko raz. Ocenę z poprawy nauczyciel wpisuje do dziennika obok wcześniej otrzymanej oceny.

4. W przypadku absencji na sprawdzianie lub pracy klasowej, uczeń musi zaliczyć dany materiał w terminie dwóch tygodni po zakończeniu absencji, chyba, że nauczyciel przedmiotu ustali inaczej.

5. Uczeń ma możliwość nadrobienia zaległości przez uczestnictwo w cotygodniowych zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych.


§12.


1. O przewidywanej niedostatecznej ocenie klasyfikacyjnej rodzice (opiekunowie prawni) zostają poinformowani przez wychowawcę pisemnie, najpóźniej na miesiąc przed śródroczną i końcoworoczną konferencją klasyfikacyjną.

2. O śródrocznych i rocznych proponowanych ocenach uczeń informowany jest pisemnie, w zeszycie przedmiotowym, na miesiąc przed śródroczną i roczną konferencją klasyfikacyjną. Na trzy dni przed klasyfikacją nauczyciel dokonuje wpisu ocen śródrocznych i końcoworocznych do dziennika lekcyjnego.

3. Rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są podpisać wykaz przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych, a uczeń powinien go dostarczyć wychowawcy w ciągu 2 dni od daty otrzymania.

4. W przypadku nieobecności ucznia w dniu wydawania wykazów przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych, rodzice (prawni opiekunowie), są zobowiązani do niezwłocznego skontaktowania się z wychowawcą w celu zapoznanie się z wykazem przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych.


§13.


1. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej (w uzasadnionych przypadkach w formie ustnej) oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną danych zajęć edukacyjnych.

3. Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo nie zgodzić się z proponowaną przez nauczyciela oceną końcoworoczną. Zgłaszają pisemnie do dyrektora szkoły w ciągu trzech dni od wystawienia oceny proponowanej, chęć przystąpienia do egzaminu sprawdzającego. W przypadku stwierdzenia, że są podstawy do przeprowadzenia egzaminu, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przygotowany przez nauczyciela prowadzącego. Wynik egzaminu nie może zaniżyć proponowanej oceny. Ocena jest ostateczna nie ma od niej odwołania.

4. Termin sprawdzianów, o których mowa w pkt. 2-3 ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Przeprowadza go najpóźniej 5 dni od daty zgłoszenia zastrzeżenia.

5. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

6. Nauczyciel, o którym mowa w pkt.5.2 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

7. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

8. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) skład komisji,
2) termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 4,
3) zadania (pytania) sprawdzające,
4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

9. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

11. Przepisy pkt. 1-10 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.


§14.

Egzamin klasyfikacyjny


1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego, z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów), Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

1) realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki,
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4.2 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6. Uczniowi, o którym mowa w pkt. 4.2 zdającemu egzamin klasyfikacyjny, nie ustala się oceny zachowania.

7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z zastrzeżeniem pkt.8.

8. Egzamin klasyfikacyjny ze sztuki z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego, ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

9. Pytania egzaminacyjne opracowuje nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń jest nieklasyfikowany.

10. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, śródrocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).

11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4.1 i 4.2, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

12. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład tej komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły (albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko), jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

13. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

14. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

15. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:

1) imiona nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt. 12.1 i 12.2 w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w pkt. 4.2) – skład komisji,
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny,
5) ocena końcowa egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje część pisemną i ustną.
Zostaje ona ustalona przez komisję na podstawie punktacji, zgodnie z następującą skalą procentową:

a) 30 punktów- celujący
b) 26 – 29 punktów - bardzo dobry
c) 21 - 25 punktów - dobry
d) 15- 20 punktów - dostateczny
e) 10 – 14 punktów - dopuszczający
f) 0 – 9 punktów- niedostateczny

16. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

17. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

18. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w wyznaczonym terminie na egzamin klasyfikacyjny, dyrektor szkoły wyznacza następny termin egzaminu klasyfikacyjnego. Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym drugim terminie, ma obowiązek uczestnictwa w zajęciach w drugim okresie, a ocenę końcoworoczną może uzyskać tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego obejmującego zakres wymagań edukacyjnych danego przedmiotu z całego roku szkolnego.

19. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych (usprawiedliwienia lekarskie lub zaświadczenie o wypadku losowym) nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, śródrocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

20. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

21. Od oceny z egzaminu klasyfikacyjnego nie przysługuje odwołanie.

22. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem paragraf 13.

23. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem paragraf 13.

24. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 12.2 może być zwolniony z udziału pracy komisji, na własną prośbę, bądź w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje osobę jako egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego, takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.


§15.

Egzamin poprawkowy


1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. Warunkiem dopuszczenia do takiego egzaminu jest złożenie przez ucznia pisemnej prośby w terminie nieprzekraczającym daty konferencji klasyfikacyjnej.

2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły na ostatni tydzień ferii letnich. Wychowawca powiadamia pisemnie (za potwierdzeniem) rodziców (prawnych opiekunów) oraz ucznia o dacie i godzinie egzaminu poprawkowego. Powiadomienie takie otrzymują osoby wyżej wymienione w najbliższych dniach po konferencji klasyfikacyjnej.

3. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym czasie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

5. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 4.2 może być zwolniony z udziału pracy komisji, na własną prośbę, bądź w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor szkoły powołuje osobę jako egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego, takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierającyw szczególności:

1) skład komisji
2) termin egzaminu poprawkowego
3) zadania (pytania) egzaminacyjne
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz ustaloną ocenę,
5) ocena końcowa egzaminu poprawkowego obejmuje część pisemną i ustną.
W ocenianiu egzaminu poprawkowego obowiązuje następująca punktacja i skala ocen:

a) 30 punktów- celujący
b) 26 – 29 punktów - bardzo dobry
c) 21 - 25 punktów - dobry
d) 15- 20 punktów - dostateczny
e) 10 – 14 punktów - dopuszczający
f) 0 – 9 punktów- niedostatecznyy

7. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt. 9.

9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.

10. W czasie egzaminu poprawkowego mogą być obecni, w charakterze obserwatorów, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.


§16.


1. Uczniowie biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.

2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie problemu, z zastosowaniem różnych metod.

3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza treści.

4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:

1) wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3) wykonanie zaplanowanych działań;
4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną.

6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrz –szkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego.

7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

9. W szczególnych uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.

10. W przypadkach, o których mowa w pkt. 9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.


§ 17.

Warunki promowania uczniów i ukończenia szkoły


1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

2. Uczeń kończy gimnazjum jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej (z zastrzeżeniem paragraf 15 pkt. 9) a ponadto przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.

3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

4. Wszystkie otrzymane oceny śródroczne i roczne zostają potwierdzone stopniem szkolnym i świadectwem.

5. Przy obliczaniu średniej ocen bierze się pod uwagę oceny z przedmiotów obowiązkowych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz religii lub etyki.

6. Promocję z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz religii lub etyki uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.

7. W trzeciej klasie gimnazjum okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin gimnazjalny obejmujący:

1) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych,
2) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych,
3) umiejętności i wiadomości z zakresu języka obcego nowożytnego.

8. Egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i obowiązkowy.

9. Komisja okręgowa opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu. Nauczyciele zapoznają uczniów z informatorem na lekcjach, a rodziców na zebraniach klasowych.

10. Egzamin gimnazjalny przeprowadza się w terminie ustalonym przez komisję okręgową.


§18.

Zasady oceniania zachowania


1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana, rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Ocena zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt. 3.

3. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.


§19.


1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły.

2. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:

1) wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.

3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

4. Do ustalenia oceny zachowania wychowawca przystępuje najpóźniej jeden tydzień przed śródroczną konferencją klasyfikacyjną i najpóźniej dwa tygodnie przed konferencją klasyfikacyjną.

5. Przy ustaleniu oceny z zachowania wychowawca bierze pod uwagę:

1) ocenę nauczycieli różnych przedmiotów,
2) spostrzeżenie pracowników szkoły,
3) ocenę uczniów klasy.

6. O ustalonej ocenie zachowania uczeń zostaje powiadomiony przez wychowawcę na godzinie wychowawczej poprzedzającej odpowiednio śródroczną lub roczną konferencją klasyfikacyjną.

7. W przypadku nieobecności ucznia w szkole rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są do nawiązania kontaktu z wychowawcą w sprawie oceny rocznej zachowania.

8. W okresie od uzyskania przez ucznia informacji o ocenie jego zachowania do końca I półrocza lub roku szkolnego, w przypadku rażącego naruszenia regulaminu gimnazjum, wychowawca może zmienić ocenę zachowania.

9. Wyższą niż przewidywana roczną ocenę z zachowania uczeń może uzyskać po złożeniu umotywowanego podania do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni od powiadomienia o przewidywanej ocenie.

10. Dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

11. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog,
5) przedstawiciel samorządu uczniowskiego.

12. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania może zostać podwyższona tylko o jeden stopień. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

13. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić pisemne zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

14. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły, powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

15. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) wychowawca klasy,
3) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
4) pedagog,
5) psycholog,
6) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
7) przedstawiciel rady rodziców.

16. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

17. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

18. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.


§20.

Zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole


1. Frekwencja

1) Uczeń ma obowiązek systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne.
2) Obecność ucznia jest sprawdzana na każdej lekcji.
3) Zastępstwa są obowiązkowymi lekcjami i wymagana jest na nich obecność uczniów.
4) Dni, w których odrabiane są zajęcia lekcyjne z innego dnia, są normalnym dniem szkolnym podczas którego jest wymagana obecność ucznia.
5) Uczeń może opuścić zajęcia, by uczestniczyć w zawodach sportowych, imprezach kulturalnych lub naukowych na wniosek nauczyciela i po uzyskaniu zgody dyrekcji szkoły.

2. Zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów oraz egzekwowanie obowiązku szkolnego.

1) Wychowawca usprawiedliwia nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych na podstawie pisemnej informacji z czytelnym podpisem rodzica (opiekuna) – nieobecności do 3 dni lub zwolnienia lekarskiego–nieobecność powyżej 3 dni.
2) W szczególnych przypadkach po wcześniejszym uzgodnieniu z dyrektorem i wychowawcą nieobecność nie dłuższa niż 2 tygodnie może być usprawiedliwiona przez rodziców lub opiekunów prawnych.
3) O przewidywanej dłuższej niż 3 dni nieobecności ucznia ( np. pobyt w szpitalu lub sanatorium, przewlekła choroba), rodzice są zobowiązani powiadomić wychowawcę wcześniej, a nie po powrocie dziecka do szkoły.
4) Rodzice (opiekunowie) usprawiedliwiają nieobecność ucznia w ciągu 2 dni od jego powrotu do szkoły.
5) Uczniowie zwolnieni w danym dniu z zajęć z powodu choroby nie mogą przebywać na terenie szkoły i uczestniczyć w zajęciach pozaszkolnych.
6) Wychowawca na bieżąco podlicza frekwencję i do 5 każdego miesiąca wypełnia w dzienniku lekcyjnym tabelę dotyczącą obecności uczniów w poprzednim miesiącu.
7) Informacja o absencji ucznia jest przekazywana telefonicznie, listownie lub na konsultacjach (zebraniach). Rodzice mogą być wzywani do szkoły w celu wyjaśnienia nieobecności dziecka.
8) Jeżeli uczeń chce się zwolnić z lekcji w danym dniu (np. z powodu wizyty u lekarza), musi przedstawić pisemną prośbę od rodziców (opiekuna) z czytelnym podpisem i aktualną datą.
9) W wyjątkowych sytuacjach uczeń pełnoletni może uzyskać zwolnienie z zajęć (pisemna prośba) za zgodą dyrektora szkoły, biorąc za siebie pełną odpowiedzialność.
10) W przypadku braku współpracy rodzica (opiekuna) z wychowawcą (rodzic nie uczestniczy w zebraniach i konsultacjach, nie wyraża chęci na spotkania indywidualne), rodzic otrzymuje przesłane listem poleconym upomnienie dyrektora szkoły zawierające stwierdzenie, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z wyznaczeniem terminu oraz informację, że niespełnienie tego obowiązku jest zagrożone postępowaniem egzekucyjnym.
11) Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych.

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY Z ZACHOWANIA UCZNIA

1. STOSUNEK DO NAUKI

W stosunku do swoich możliwości, wkładu pracy i innych uwarunkowań uczeń osiąga wyniki:
3 pkt. maksymalne
2 pkt. dość wysokie
1 pkt. przeciętne
0 pkt. zdecydowanie zbyt niskie


2. FREKWENCJA


3 pkt. Uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
2 pkt. Uczeń ma niewielką liczbę spóźnień (5), godzin nieusprawiedliwionych.
1 pkt. Uczeń czasami opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się (łączna liczba spóźnień 10, godzin nieusprawiedliwionych 25/semestr).
0 pkt. Uczeń często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się (łączna liczba spóźnień 20, powyżej 25 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze)


3. ROZWÓJ WŁASNYCH ZDOLNOŚCI I ZAINTERESOWAŃ


3 pkt. Uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań lub w innej formie rozwija swoje zainteresowania, co pozwala mu osiągnąć wysoki poziom wiedzy w zakresie niektórych przedmiotów objętych szkolnych programem nauczania.
2 pkt. Uczeń sporadycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań, uzupełnia wiedzę zdobywaną podczas lekcji do poziomu niezbędnego do uzyskania dobrych stopni.
1 pkt. Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem, satysfakcjonuje go uzyskiwanie przeciętnych wyników w nauce.
0 pkt. Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby przeciętnych wyników w nauce, pracuje poniżej swoich możliwości.


4. TAKT I KULTURA W RELACJACH Z LUDŹMI


3 pkt. Uczeń jest zwykle taktowny, życzliwie usposobiony, a w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa. Potrafi dyskutować.
2 pkt. Uczeń sporadycznie zachowuje się nietaktownie lub używa mało kulturalnego słownictwa w rozmowie lub w dyskusji. Reaguje pozytywnie na zwracane mu uwagi.
1 pkt. Uczeń często bywa nietaktowny, czasami używa wulgaryzmów w rozmowach czy dyskusji.
0 pkt. Uczeń zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny, nie stara się o zachowanie kulturalnych form w rozmowie czy dyskusji. Nie reaguje lub jego reakcje są negatywne na zwracane mu uwagi.


5. DBAŁOŚĆ O WYGLĄD ZEWNĘTRZNY


3 pkt. Uczeń szczególnie dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany.
2 pkt. Czasami stosowność stroju bądź dbałość o higienę budzi zastrzeżenia.
1 pkt. Stosowność stroju lub dbałość o higienę często budzi zastrzeżenia.
0 pkt. Uczeń zwykle jest niestosownie ubrany lub nie dba o higienę i nie reaguje na zwracane uwagi.


6. SUMIENNOŚĆ, POCZUCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI


3 pkt. Uczeń zwykle dotrzymuje ustalonych terminów, wykonuje powierzone mu prace i zadania, czasami podejmuje dobrowolne zobowiązania, które stara się wykonywać terminowo i solidnie.
2 pkt. Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań; rzadko podejmuje dobrowolne zobowiązania ale dobrze się z nich wywiązuje.
1 pkt. Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace i zadania. Niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania i czasami się z nich nie wywiązuje.
0 pkt. Uczeń zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań, nie podejmuje dobrowolnych zadań.


7. POSTAWA MORALNA I SPOŁECZNA UCZNIA


3 pkt. Uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, stara się nie uchybiać godności własnej i innych osób, szanuje własną i cudzą pracę, mienie publiczne i prywatne; nie uchyla się od pomocy kolegom w nauce i innych sprawach życiowych, angażuje się w prace na rzecz zespołu.
2 pkt. Zdarzyło się (kilka razy), że uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości w stosunkach międzyludzkich lub nie zareagował na ewidentny przejaw zła, uchybił godności własnej lub innej osoby, nie wykazał dostatecznego szacunku dla pracy własnej lub cudzej, naraził na nieznaczny uszczerbek mienie publiczne lub prywatne, odmówił pomocy koledze, czasami pracuje na rzecz zespołu.
1 pkt. Uczeń w swoim postępowaniu często nie przestrzega zasady uczciwości, zwykle nie reaguje na przejawy zła, nie wykazuje szacunku dla pracy lub własności, często unika pracy na rzecz zespołu.
0 pkt. Postępowanie ucznia zwykle jest sprzeczne z zasadą uczciwości, uczeń jest obojętny wobec przejawów zła, nie szanuje godności własnej i innych ludzi, nie widzi potrzeby szanowania pracy oraz własności, unika lub odmawia podejmowania jakichkolwiek działań na rzecz innych osób lub zespołu.


8. PRZESTRZEGANIE ZASAD BEZPIECZEŃSTWA


3 pkt. Uczeń sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia.
2 pkt. Zdarzyło się, ze uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób lub zlekceważył takie zagrożenie, ale zareagował na zwrócona mu uwagę.
1 pkt. Często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie lub często lekceważy on niebezpieczeństwo i nie zawsze reaguje na zwracane uwagi.
0 pkt. Zachowanie ucznia często stwarza zagrożenie lub uczeń często lekceważy niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo zwracanych uwag.


9. POSTAWA WOBEC NAŁOGÓW I UZALEŻNIEŃ


3 pkt. Nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień. Swoją postawą uczeń zachęca innych do naśladownictwa.
2 pkt. Uczeń raz palił papierosy na terenie szkoły.
1 pkt. Kilkakrotnie stwierdzono, że uczeń palił papierosy na terenie szkoły.
0 pkt. Stwierdzono, że uczeń często pali w szkole papierosy; zdarzyło się, że uczeń był pod wpływem alkoholu lub przyjmował narkotyki w czasie zajęć w szkole lub poza szkołą (np. na wycieczce szkolnej).


10. UDZIAŁ W PROJEKCIE EDUKACYJNYM (dotyczy klas realizujących projekt w danym roku szkolnym –tabela nr 2)


3 pkt. Uczeń wykazał się dużym zaangażowaniem na wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, współpracował w zespole realizującym projekt, wykazał się umiejętnością samooceny i wyciągania wniosków.
2 pkt. Uczeń współpracował w zespole realizującym projekt gimnazjalny wypełniając stawiane przed sobą i zespołem zadania.
1 pkt. Uczeń podejmował zadania związane z projektem gimnazjalnym na prośbę lidera zespołu lub po interwencji opiekuna projektu.
0 pkt. Uczeń nie uczestniczył lub odmówił udziału w realizacji projektu gimnazjalnego.



 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego