13 - Zespół Szkół Specjalnych im. K.I. Gałczyńskiego

Przejdź do treści

Menu główne:

O NAS
STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH IM. K.I.GAŁCZYŃSKIEGO
W BIELSKU-BIAŁEJ


PODSTAWY PRAWNE

Statut został opracowany w oparciu o: Ustawę o systemie oświaty, z dnia 7 września 1991 roku z późniejszymi zmianami Rozporządzenie MEN              w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, z dnia 21 maja 2001 roku z późniejszymi zmianami
Zgodnie z: Rozporządzeniem MEN z dnia 7 lutego 2012r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Rozporządzeniem MEN          w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, z dnia 30 kwietnia 2007 roku, 20 sierpnia 2010 roku.
Ustawą Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. z późniejszymi zmianami: Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach z dnia 17 listopada 2010 roku.
Rozporządzeniem MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Konwencją o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989r. Ustawą Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974r. z późniejszymi zmianami



Rozdział I.
Postanowienia wstępne

§ 1.


1. Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Specjalnych im. K. I.Gałczyńskiego.

2. Ilekroć w niniejszym Statucie występuje nazwa „szkoła”, należy przez to rozumieć Zespół wymieniony w pkt.1.

3. Siedzibą szkoły jest budynek mieszczący się pod adresem: 43-382 Bielsko-Biała ul. Wapienicka 46.

4. Organem prowadzącym Szkołę jest Miasto na prawach Powiatu: Bielsko-Biała.

5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty.

6. W skład Zespołu wchodzą szkoły:

1) Gimnazjum Specjalne Nr 17 - dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
2) Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy - dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
3) Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna Nr 4 - dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w  stopniu lekkim.

7. W nazwie szkoły, umieszczonej na tablicy urzędowej opuszcza się słowo „specjalna”.

8. Szkoła używa pieczęci urzędowej, z godłem państwowym oraz napisem w otoku „Zespół Szkół im. K.I.Gałczyńskiego w Bielsku-Białej”.

9. Gimnazjum Specjalne Nr 17 używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku „Gimnazjum Nr 17 w Bielsku-Białej”.

10. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku „Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Bielsku-Białej”.

11. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna Nr 4 używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku „Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 4 w Bielsku-Białej”.



Rozdział II.
Cele i zadania szkoły

§ 2.


1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, a także w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych.

1) Głównym celem edukacji w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej Nr 4 jest przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych a także do pracy i życia w warunkach współczesnego świata.
2) Głównym celem edukacji w Gimnazjum Specjalnym Nr 17 jest wszechstronny rozwój, przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia.
3) Głównym celem edukacji w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy jest przygotowanie młodzieży do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego (na miarę możliwości rozwojowych każdego ucznia) i aktywnego dorosłego życia.

2. Szkoła realizuje zadania w zakresie:

1) zapewnienia uczniom pełnego rozwoju umysłowego, estetycznego i emocjonalnego zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej,
2) zapewnienia udziału w różnorodnych zajęciach rewalidacyjnych wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia,
3) nauczania dostosowanego do indywidualnych możliwości rozwojowych i edukacyjnych uczniów,
4) umożliwiania rozwoju zainteresowań uczniów,
5) realizowania indywidualnych programów nauczania i wychowania,
6) wspomagania rodziców lub prawnych opiekunów uczniów w procesie wychowania,
7) organizowania specjalistycznej pomocy psychologicznej, pedagogicznej, zdrowotnej i materialnej (w miarę posiadanych możliwości),
8) sprawowania, w miarę możliwości, opieki nad uczniami pozostającymi w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,
9) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki podczas zajęć szkolnych oraz pozaszkolnych,
10) kształtowania postaw wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły, opartego na wartościach i założeniach profilaktyczno-wychowawczych,
11) wspierania uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz planowaniu kariery zawodowej.

3. Cele i zadania szkoły realizowane są w toku pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej w ramach zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych.

4. W realizacji celów i zadań szkoła uwzględnia współpracę z rodzicami, prawnymi opiekunami uczniów, zakładami pracy, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, stosownie do potrzeb.

5. 5. Szkoła realizuje zadania:

1) w trakcie obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych poprzez:

a) naukę poprawnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem lub porozumiewania się z otoczeniem w pozawerbalny sposób,
b) poznawanie pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na miarę możliwości każdego ucznia,
c) poznawanie i przestrzeganie zasad ogólnie przyjętych norm współżycia,

2) na zajęciach pozalekcyjnych:

a) kół zainteresowań,
b) biblioteki szkolnej,
c) świetlicy szkolnej,
d) organizacji szkolnych,

3) na zajęciach pozaszkolnych poprzez:

a) udział w wycieczkach przedmiotowych i krajoznawczo-turystycznych,
b) udział w turniejach i rozgrywkach szkolnych i międzyszkolnych,
c) udział w konkursach organizowanych na szczeblu miasta, województwa, kraju ,międzynarodowym i innych,

4) poprzez imprezy i uroczystości szkolne organizowane według opracowanego kalendarza imprez, zawartego w programie wychowawczym, profilaktycznym,

5) poprzez tworzenie własnego ceremoniału szkolnego:

a) ślubowania klas pierwszych,
b) pożegnania absolwentów,
c) jesiennego rajdu szkolnego,
d) andrzejek,
e) mikołajek,
f) wspólnej wigilii i kolędowania,
g) balu karnawałowego,
h) święta patrona szkoły,
i) festynu rodzinnego.

6) poprzez pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

6. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest:

1) ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
2) 2) opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
3) dokonywanie oceny funkcjonowania uczniów,
4) programowanie zintegrowanych oddziaływań rewalidacyjnych wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia.

7. Dodatkowo w szkole zostały powołane zespoły przedmiotowe:

1) do spraw rewalidacji,
2) przedmiotowy w szkole zawodowej,
3) przedmiotowy w gimnazjum.

8. Do zadań zespołów przedmiotowych, o których mowa w pkt.7 należy w szczególności:

1) udział w opracowaniu propozycji szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
2) organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa koleżeńskiego dotyczącego danych przedmiotów,
3) organizowanie konkursów przedmiotowych,
4) udział w organizowaniu pracowni przedmiotowych oraz uzupełnianiu ich wyposażenia,
5) ustalanie zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i zawodowego,
6) inicjowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
7) opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych w tym dokonywanie (nie rzadziej niż raz w roku) wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów na dany etap edukacyjny.

9. W Zespole opracowano Wewnątrzszkolny System Oceniania, który reguluje w szczególności:

1) skalę ocen klasyfikacyjnych- śródrocznych i końcoworocznych,
2) terminy klasyfikowania śródrocznego i końcoworocznego,
3) terminy i formy informowania uczniów i jego rodziców lub prawnych opiekunów o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych,
4) skalę ocen bieżących,
5) skalę ocen śródrocznych , końcoworocznych i z zachowania,
6) tryb i terminy przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
7) sposób odwoływania się ucznia i jego rodziców lub prawnych opiekunów od otrzymanej oceny,
8) sposób oceniania i klasyfikowania w oddziałach dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym.

10. Wewnątrzszkolny System Oceniania zawarty jest w załączniku nr 1, który stanowi integralną część statutu Zespołu.

1) WSO dla Gimnazjum Specjalnego Nr 17 kształcącego uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim - załącznik nr 1A,
2) WSO dla Gimnazjum Specjalnego Nr 17 oraz dla Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy kształcącej uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym - załącznik nr 1B,
3) WSO dla uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej Nr 4 - załącznik nr 1C.

11. W szkole prowadzone są zajęcia dodatkowe w formie:

1) kół zainteresowań: sportowe, turystyczne, kulturalne, matematyczne, informatyczne, techniczne, plastyczne, taneczne, krawieckie, klub kibica, wokalne, teatralne, biblioteczne, origami.
2) zajęć specjalistycznych-rewalidacyjnych:
a) korekcyjno-kompensacyjnych,
b) logopedycznych,
c) dydaktyczno-wyrównawczych,
d) komunikacji alternatywnej,
e) psychoedukacyjnych.

12. W szkole udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, która polega w szczególności na:

1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb i umożliwianiu ich zaspakajania,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) podejmowaniu działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły,
5) wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, wyboru zawodu,
6) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów,
7) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
8) prowadzeniu zajęć psychoedukacyjnych, konsultacji i warsztatów dla uczniów i rodziców,
9) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

13.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana na wniosek:

1) ucznia,
2) rodziców,
3) nauczyciela,
4) pedagoga,
5) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

14. Uczniowie szkoły objęci są opieką zdrowotną polegająca w szczególności na:

1) przeprowadzaniu testów przesiewowych,
2) prowadzeniu edukacji zdrowotnej,
3) udzielaniu uczniom pierwszej pomocy przedmedycznej,
4) kierowaniu uczniów na wstępne i okresowe badania lekarskie orzekające o zdrowotnej zdolności ucznia do nauki wybranego zawodu.

15. W miarę posiadanych możliwości pomoc materialną organizuje się dla uczniów poprzez:

1) stały kontakt z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
2) pozyskiwanie sponsorów prywatnych,
3) kontakty z organizacjami pozarządowymi.

16. Szkoła współpracuje z właściwymi na danym terenie instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i ich rodzinom:

1) Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
2) Poradnią Zdrowia Psychicznego,
3) Centrum Pomocy Rodzinie,
4) Pracownikami socjalnymi MOPS, GOPS
5) Kuratorami sądu rodzinnego,
6) Policją, Strażą Miejską.

17. Szkoła współdziała z rodzicami, prawnymi opiekunami uczniów poprzez:

1) organizowanie zebrań ogólnych z nauczycielami i dyrektorem,
2) organizowanie zebrań w oddziałach z wychowawcami,
3) organizowanie konsultacji i dni otwartych,
4) prowadzenie korespondencji i rozmów telefonicznych,
5) organizowanie spotkań z okazji imprez i uroczystości szkolnych.

18. Szkoła posiada program wychowawczy i program profilaktyki dla każdej ze szkół wchodzących w skład Zespołu.



Rozdział III.
Organy szkoły i ich kompetencje

§ 3.


1. Organami szkoły są: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski, Rada Rodziców.

1) Dyrektor w szczególności:
a) kieruje działalnością Zespołu oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
e) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
f) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie,
g) dopuszcza do użytku w danej szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, zaproponowany przez nauczyciela program nauczania,
h) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych, a zwłaszcza opracowuje szkolny zestaw programów nauczania zakresie przedmiotów ogólnokształcących, a także w realizowanych w szkole zawodach i szkolny zestaw podręczników,
j) współdziała ze szkołami wyższymi kształcącymi nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
k) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w szkole,
2) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom,
c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
3) Dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
4) Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
5) Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami.
6) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia dyrektor na podstawie orzeczenia Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie indywidualnego nauczania organizuje indywidualne nauczanie.
7) Dyrektor może wnioskować do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku określonym w statucie.

2. W zespole szkół działa Rada Pedagogiczna

1) Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

a) zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
b) uchwalenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach,
d) promowanie do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
e) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
f) podejmowanie uchwał dotyczących przedłużenia okresu nauki,
g) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
h) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
i) przedstawienie kuratorowi oświaty wniosku o przyznanie uczniowi stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

2) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora,
b) powierzenie stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
c) organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
d) projekt planu finansowego Szkoły,
e) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
f) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
g) program profilaktyczny szkoły,
h) program wychowawczy szkoły,
i) ustalenia dotyczące dodatkowych dni wolnych od zajęć.

3) Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu lub jego zmian i uchwala jego przyjęcie.
4) Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego.
5) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o systemie oświaty.
6) Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
7) Obrady oraz ich przebieg są objęte tajemnicą służbową.

3. W szkole działa Rada Rodziców, która jest społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach oświaty, reprezentując tutejsze środowisko rodziców uczniów niepełnosprawnych (po jednym przedstawicielu z rad oddziałowych), uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw szkoły, a także:

1) uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa się w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady, szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
2) uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyczny,
3) opiniuje projekt planu finansowego składany przez dyrektora szkoły,
4) w celu wspierania działalności statutowej rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy określa regulamin, o którym mowa w ust. 1)
5) może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

4. W Szkole działa Samorząd Uczniowski:

1) Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie
2) Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów
3) Samorząd Uczniowski ustala regulamin zgodnie z art. 55 ust. 3 ustawy o systemie oświaty
4) Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi zadaniami
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające właściwe proporcje między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem.

5. Każdy z organów Szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w statucie.

6. Dyrektor Szkoły współpracuje bezpośrednio z przewodniczącymi organów oraz reprezentuje je na zewnątrz.

7. Dyrektor realizuje uchwały organów lub wstrzymuje je, jeśli są niezgodne z przepisami prawa.



Rozdział IV.
Sposoby rozwiązywania sporów między organami

§ 4.


1. Sytuacje konfliktowe pomiędzy organami reprezentującymi nauczycieli, rodziców i uczniów rozstrzyga dyrektor z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego.

2. Sytuacje konfliktowe pomiędzy nauczycielami lub pracownikami, a także między nauczycielami i rodzicami uczniów rozstrzyga dyrektor z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego lub do sądu.

3. Sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniami lub ich rodzicami a dyrektorem oraz konflikty pomiędzy nauczycielami i pracownikami a dyrektorem, rozstrzyga organ prowadzący z możliwością odwołania się stron do sądu.

4. Decyzję w sprawie rozstrzygania konfliktów podejmowane są w ciągu 14 dni.

5. Decyzja w sprawie rozstrzygania konfliktów jest umotywowana, obiektywna, sprawiedliwa dla obu stron i zgodna z przepisami prawa.

6. Od decyzji organów szkolnych przysługuje prawo odwołania do organu prowadzącego, a w przypadku drastycznego naruszenia prawa do sądu.

7. W szkole opracowany jest regulamin dotyczący składania skarg i wniosków.

Rozdział V.
Organizacja Szkoły

§ 5.


1. Podstawową jednostką Szkoły jest oddział.

1) Liczba uczniów w oddziale wynosi:

a) dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim – od 10 do 16
b) dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym – od 6 do 8
c) dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie i z autyzmem - od 2 do 4

2) W przypadku, gdy u co najmniej jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
3) W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być niższa od liczby określonej w pkt. 1i 2.
4) W szkole dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.


§ 6.


1. Szkoła prowadzi zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach.

2. Wyborów kierunków kształcenia w poszczególnych latach dokonuje się w oparciu o możliwości organizacyjne szkoły oraz przewidywane możliwości późniejszego zatrudnienia absolwentów.

3. Zakwalifikowanie ucznia do jednej z grup kształcenia zawodowego uwarunkowane jest orzeczeniem lekarskim o zdolności do kształcenia w danym zawodzie.

4. Ewentualna zmiana wybranego kierunku kształcenia przez ucznia lub szkołę, a także rekwalifikacja odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.


§ 7.


1. Szkoła przysposabiająca do pracy prowadzi zajęcia w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz zajęcia przysposabiające do pracy.

2. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel lub grupa nauczycieli z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.


§ 8.


1. Czas trwania zajęć:

1) godzina lekcyjna – 45 minut
2) zajęcia praktyczne w klasie zawodowej – 55minut
3) zajęcia przysposobienia do pracy – 45 minut
4) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – 45 minut
5) zajęcia specjalistyczne – 60 minut

a) w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.

§ 9.


1. Zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego realizowane są w klasach lekcyjnych i w pracowniach: chemicznej, geograficznej, biologicznej, komputerowej oraz multimedialnej.

2. Realizacja zajęć praktycznych i zajęć przysposobienia do pracy jest prowadzona przez szkołę w pracowniach zajęć praktycznych i miejscach przystosowanych do realizacji zadań wynikających z zakresu kształcenia.

3. Szkoła prowadzi, w wyjątkowych przypadkach, za zgodą dyrektora kształcenie zawodowe dla uczniów w oparciu o umowę o naukę zawodu z jednostką gospodarczą uprawnioną do kształcenia zawodowego (z uwzględnieniem odrębnych przepisów).


§ 10.


1. W Gimnazjum funkcjonuje świetlica szkolna.

2. W świetlicy szkolnej organizowane są zajęcia w grupach wychowawczych.

3. Liczba uczniów w grupie wychowawczej odpowiada liczbie uczniów określonej dla danego oddziału.


§ 11.


1. Szkoła prowadzi bibliotekę szkolną.

2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, rodzice (prawni opiekunowie) nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.

3. Biblioteka szkolna umożliwia realizację zadań wynikających z programu szkoły, rozwija zainteresowania i samodzielne poszukiwania uczniów, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców (prawnych opiekunów).

4. Lokal biblioteki szkolnej składa się z:

1) wypożyczalni
2) miejsca wydzielonego na kącik czytelniczy.

5. Bibliotekarz szkolny prowadzi politykę gromadzenia zbiorów kierując się:

1) zapotrzebowaniem uczniów, ich rodziców (prawnych opiekunów) oraz nauczycieli,
2) analizą obowiązujących programów nauczania,
3) ofertą rynkową i możliwościami finansowymi szkoły.

6. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.

7. Czas pracy bibliotekarza dostosowany jest do czasu pracy uczniów i nauczycieli.

8. Nauczyciel bibliotekarz wypełnia zadania zgodnie z potrzebami szkoły, w szczególności w zakresie:

1) gromadzenia i udostępniania książek i innych źródeł informacji zgodnie z regulaminem biblioteki szkolnej,
2) prowadzenia działalności informacyjnej oraz różnych form upowszechniania czytelnictwa w celu rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytelniczego,
3) udziału w realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej,
4) udziału w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych poprzez współpracę z wychowawcami oddziałów, nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych, rodzicami uczniów, biblioteką miejską, prowadzenie konkursów czytelniczych,
5) pomocy w przygotowaniu materiałów do imprez i apeli szkolnych,
6) sporządzanie analiz stanu czytelnictwa w poszczególnych oddziałach,
7) przedstawiania Radzie Pedagogicznej sprawozdania z pracy biblioteki szkolnej dwa razy w roku szkolnym,
8) prowadzenia ewidencji i dokumentacji biblioteki szkolnej zgodnie z regulaminem biblioteki szkolnej.


§ 12.


6. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.

1) W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności:
a) liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
b) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,
c) kwalifikacje nauczycieli.
2) Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy układ zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.


Rozdział VI.
Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu

§ 13.


1. Nauczyciel zatrudniony w Zespole obowiązany jest:

1) sumiennie i starannie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami zespołu - dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,
2) realizować w sposób harmonijny zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania,
3) wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
4) bezstronnie i obiektywnie oceniać osiągnięcia edukacyjne uczniów oraz sprawiedliwe traktować wszystkich uczniów,
5) pomóc uczniom w przezwyciężaniu ich niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb,
6) dbać o pomoce dydaktyczne i powierzony sprzęt, organizować warsztat pracy,
7) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
8) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi,
9) dbać o bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci i młodzieży,
10) przestrzegać czasu pracy i porządku,
11) wykonywać działania opiekuńcze i profilaktyczne odpowiednio do istniejących potrzeb,
12) zawsze kierować się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także szanować godność osobistą każdego ucznia.

2. W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny, którego zadania obejmują w szczególności:

1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktycznego,
5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktycznego,
6) planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
7) w miarę możliwości działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

3. W szkole zatrudniony jest psycholog szkolny, którego zadania obejmują w szczególności:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
6) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktycznego.

4. W szkole zatrudniony jest nauczyciel-logopeda, którego zadania obejmują w szczególności:

1) przeprowadzanie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów szkoły,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej,
3) prowadzenie terapii logopedycznej z uczniami, u których stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie,
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
5) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
6) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktycznego.

5. W szkole stworzone jest stanowisko wicedyrektora, którego zadaniem jest:

1) zastępowanie dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) udział w układaniu programu rozwoju szkoły, szkolnego zestawu programów nauczania, WSO, programu wychowawczego, programu profilaktycznego,
3) przygotowanie projektów takich dokumentów jak: tygodniowy rozkład zajęć, kalendarz imprez szkolnych, roczny plan obserwacji, plan dyżurów,
4) obserwowanie zajęć według harmonogramu obserwacji oraz udzielanie fachowej i merytorycznej pomocy,
5) sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy nauczycieli,
6) organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
7) odpowiedzialność za prowadzenie dokumentacji szkolnej- dzienniki lekcyjne, rewalidacyjne, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne,
8) przygotowanie projektu oceny nauczycieli i wnioskowanie do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień,
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora, związanych bezpośrednio z realizacją zadań statutowych szkoły.


§ 14.


1. Oddziałem w szkole opiekuje się nauczyciel wychowawca.

1) dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
2) nauczyciel wychowawca spełnia zadania dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.
3) zadaniem nauczyciela wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, a w szczególności:

a) obserwacja i rozpoznawanie potrzeb uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych,
b) poznanie środowiska rodzinnego i rówieśniczego ucznia, jego warunków bytowych, mieszkaniowych, materialnych, atmosfery panującej w domu rodzinnym,
c) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
d) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych ucznia,
e) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów,
f) kształtowanie prawidłowych zasad komunikowania się opartych na dialogu i właściwych kontaktach interpersonalnych,
g) organizowanie wycieczek klasowych,
h) organizowanie życia kulturalno- oświatowego dla uczniów,
i) otaczanie opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej,
j) organizowanie zebrań z rodzicami, konsultacji indywidualnych zgodnie z harmonogramem,
k) włączanie rodziców w życie klasy i szkoły,
l) informowane uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o aktualnych sprawach klasy, szkoły,
m) informowane uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o kryteriach oceniania,
n) czuwanie nad przestrzeganiem realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
o) sporządzanie okresowych i rocznych zestawień statystycznych,
p) sporządzanie opinii o uczniach dla dyrekcji lub innych instytucji - sądu, poradni psychologiczno-pedagogicznych.

2. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi dopuszcza się zatrudnienie pomocy nauczyciela w gimnazjum, szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.


Rozdział VII.
Uczniowie

§ 15.


1. Przyjęcie do szkoły odbywa się według określonych zasad.

1) Do Gimnazjum Nr 17 przyjmowani są, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), uczniowie posiadający:

a) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
b) zaświadczenie o sprawdzianie po szkole podstawowej (uczniowie niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim)
c) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną.
2) Do Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej Nr 4 przyjmowana jest młodzież niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, posiadająca:
a) świadectwo ukończenia gimnazjum,
b) zaświadczenie o egzaminie gimnazjalnym,
c) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim,
d) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w określonym zawodzie.
3) Do Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy przyjmowana jest młodzież niepełnosprawną intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, posiadająca :
a) świadectwo ukończenia gimnazjum,
b) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym lub niepełnosprawnością sprzężoną.

2. Nauka w gimnazjum może trwać do ukończenia przez ucznia 21 roku życia.

3. Nauka w zasadniczej szkole zawodowej oraz przysposabiającej do pracy może trwać do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.

4. Wydłużenie okresu nauki następuje na wniosek rodziców(prawnych opiekunów) lub wychowawcy klasy po uzyskaniu opinii pedagoga szkolnego i za zgodą rady pedagogicznej.

5. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przedłużenie okresu nauki na każdym etapie edukacyjnym, o jeden rok.

1) w przypadku uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym, pisemny wniosek wypełniają rodzice (prawni opiekunowie) i składają do Dyrektora szkoły w terminie ogłoszonym na początku każdego roku szkolnego,

a) wniosek o przedłużenie okresu nauki opiniuje psycholog szkolny lub pedagog szkolny,
b) decyzję dotyczącą przedłużenia okresu nauki podejmuje uchwałą Rada Pedagogiczna.

2) w przypadku uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, wniosek składają nauczyciele uczący danego ucznia do Dyrektora szkoły w terminie ogłoszonym na początku każdego roku szkolnego,

a) wniosek o wydłużenie okresu nauki opiniuje psycholog szkolny lub pedagog szkolny,
b) wniosek o wydłużenie okresu nauki dotyczący uczniów niepełnoletnich konsultowany jest z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia,
c) decyzję dotyczącą przedłużenia okresu nauki podejmuje uchwałą Rada Pedagogiczna.

6. Wniosek, o którym mowa w pkt. 4 będzie rozpatrzony nie później niż do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.


§ 16.


1. Uczeń szkoły ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3) troskliwego i życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym i rewalidacyjnym,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie naruszają tym dobra innych osób,
5) rozwijania zainteresowań i zdolności,
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki szkolnej oraz bezpiecznego korzystania z mediów bez dostępu do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju,
8) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową.

2. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń lub rodzic(opiekun prawny) mogą złożyć pisemną skargę do dyrekcji szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy lub innego nauczyciela.

1) Dyrektor szkoły powołuje komisję w skład której (oprócz dyrektora) wchodzą wicedyrektor, psycholog lub pedagog,
2) W terminie 14 dni od złożenia skargi Komisja rozpatruje zasadność skargi i sporządza pisemny protokół,
3) Informuje pisemnie o zasadności skargi lub jej braku.

3. Uczeń szkoły ma obowiązek:

1) przygotowywać się do zajęć, oraz aktywnie w nich uczestniczyć w, a także nie zakłócać przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie,
2) przedstawiać pisemne usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych w terminie 7 dni od przyjścia do szkoły w formie:
a) zaświadczenia lekarskiego,
b) oświadczenia rodziców lub pełnoletniego ucznia o uzasadnionej przyczynie nieobecności,
3) dbać o schludny wygląd,
4) dbać o wspólne dobro, ład i porządek, szanować mienie szkolne,
5) właściwie zwracać się do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
6) godnie reprezentować szkołę,
7) przestrzegać terminu badań okresowych,
8) powiadamiać rodziców (prawnych opiekunów) o wydanych przez dyrekcję, wychowawców zaleceniach i informacjach dotyczących postępów w nauce, terminów zebrań, konsultacji oraz innych ważnych wydarzeń w szkole,
9) przestrzegać na terenie szkoły zakazu palenia tytoniu, używania lub/i rozprowadzania środków odurzających, pirotechnicznych, spożywania alkoholu,
10) przestrzegać zakazu korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń zakłócających przebieg zajęć lekcyjnych,
11) przestrzegać regulaminów pracowni oraz zasad korzystania z pomieszczeń szkoły, w tym ogólnodostępnej szatni.

4. Wartościowe przedmioty uczeń przynosi do szkoły na własną odpowiedzialność. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość ich przechowania w sejfie szkolnym.


§ 17.


1. W szkole stosowane są nagrody według określonych zasad.

1) Uczeń szkoły jest nagradzany za:
a) wyróżniające i bardzo dobre wyniki w nauce oraz frekwencję,

b) pracę społeczną na rzecz szkoły i środowiska,
c) aktywny i wyróżniający udział w konkursach, zawodach sportowych, uroczystościach szkolnych,
2) W szkole stosowane są nagrody w postaci:
a) pochwały wychowawcy klasy,
b) pochwały wychowawcy klasy na apelu szkolnym,
c) pochwały dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,
d) listu pochwalnego do rodziców (prawnych opiekunów),
e) dyplomu uznania,
f) nagrody rzeczowej.

2. W przypadku nie wypełniania obowiązków wynikających z zapisów statutowych uczeń szkoły podlega karze. Nie stosuje się kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia.

1) W szkole stosowane są kary w postaci:

a) upomnienia ustnego wychowawcy, nauczyciela,
b) upomnienia wychowawcy, nauczyciela z wpisem do klasowego zeszytu uwag,
c) udziału w zespole wychowawczym w składzie: pedagog szkolny, psycholog szkolny, wychowawca, dyrekcja szkoły,
d) udziału w zespole wychowawczym w obecności rodziców (prawnych opiekunów) i innych osób związanych z przestrzeganiem prawa,
e) nagany z wpisem do dokumentów szkolnych udzielonej przez dyrekcję,
f) skreślenia z listy uczniów lub przeniesienie do innej szkoły.

2) Za umyślne zniszczenia na terenie szkoły odpowiadają materialnie rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

3) Decyzje o skreśleniu z listy uczniów wydaje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej w przypadku:

a) notorycznego uchylania się od obowiązku szkolnego, po wcześniejszym wyczerpaniu działań wychowawczych i pisemnym powiadomieniu właściwego terytorium urzędu gminy,
b) po ukończeniu przez ucznia osiemnastego roku życia, jeżeli dopuści się czynu karalnego sądownie, dokonania na terenie szkoły wybryku chuligańskiego, celowego niszczenia sprzętu lub mienia szkolnego, dokonania kradzieży, spożywania alkoholu, używania środków psychoaktywnych,
c) uporczywego uchylania się od wypełniania obowiązków ucznia określonych niniejszym Statutem.

4) Od wykonania kary uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo odwołać się do wychowawcy klasy, Samorządu Szkolnego, dyrektora w ciągu 7 dni od nałożonej kary, a w przypadku decyzji o skreśleniu z listy uczniów w ciągu 14 dni od powiadomienia na piśmie.
5) Dyrektor szkoły może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie do innej szkoły ucznia niepełnoletniego, który w rażący sposób nie przestrzega obowiązków wynikających z zapisów statutowych, a wszelkie działania ze strony szkoły nie przyniosły zmian w zachowaniu.


§ 18.


1. Szkoła zapewnia wszystkim uczniom podczas pobytu na jej terenie bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej, w szczególności poprzez:

1) realizowanie szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktycznego,
2) przeciwdziałanie agresji,
3) organizowanie pogadanek, prelekcji, warsztatów o szkodliwości palenia tytoniu, spożywania alkoholu, środków psychoaktywnych, narkotyzowania się,
4) organizowanie spotkań z kuratorami sądowymi oraz przedstawicielami policji,
5) systematyczną współpracę z rodzicami (prawnymi opiekunami),
6) stały dozór nauczycieli, pełnienie dyżurów podczas przerw,
7) angażowanie jak największej rzeszy uczniów w zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne,
8) powiadamianie policji w szczególnych przypadkach,
9) opiekę pielęgniarki szkolnej oraz współpracę ze służbą zdrowia (poradnie zdrowia psychicznego i inne specjalistyczne poradnie),
10) współpracę z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, instytucjami zajmującymi się profilaktyką i zwalczaniem zjawisk patologicznych społecznie,
11) wczesną orientację i doradztwo zawodowe.


Rozdział VIII.
Postanowienia końcowe

§ 19.


1. Szkoła posiada własny sztandar i pieśń szkoły.


§ 20.


1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

3. Postanowienia zawarte w statucie szkoły obowiązują od dnia przyjęcia go uchwałą Rady Pedagogicznej.

4. Zmiany w Statucie w postaci nowelizacji nanosi się na wniosek jednego z organów szkoły, po dokonaniu pięciu poprawek tworzony jest tekst jednolity.

5. Rada Pedagogiczna przygotowuje i zatwierdza projekt nowelizacji Statutu.

 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego